Enkelt- eller dobbeltkonsonant?

iStavning tager hånd om de fejltyper, som eleverne i udskolingen ofte kæmper med. Det giver eleverne en forståelse for sproget og strategier, som de kan bruge i deres daglige skrivning.

Problemer med at afgøre, om et ord skal skrives med enkelt- eller dobbeltkonsonant, hører til blandt de mest almindeligt forekommende stavefejl. I forløbet Enkelt- eller dobbeltkonsonant? til 7. klasse møder eleverne varierende udfordringer, der fører dem frem mod opfyldelse af følgende læringsmål:

  • Eleven ved, at der efter lang vokal kommer én konsonant og efter kort vokal kommer to konsonanter.
  • Eleven kender de ord, der især giver problemer med enkelt- og dobbeltkonsonant.
  • Eleven kan stave almindelige og lidt vanskeligere ord med dobbeltkonsonant.

Forløbet består af en Lær-del og en Træn-del.  I Lær lærer eleverne det faglige grundlag for emnet, arbejder med selvregulerende strategier, som de kan bruge i deres daglige skrivning, og de afprøver det indlærte i særlige opgaver. I Træn træner de videre i det omfang og på det niveau, som de har brug for det.