Enkelt- eller dobbeltkonsonant

iStavning tager hånd om de fejltyper, som eleverne i udskolingen ofte kæmper med. Det giver eleverne en forståelse for sproget og strategier, som de kan bruge i deres daglige skrivning.

Problemer med at afgøre, om et ord skal skrives med enkelt- eller dobbeltkonsonant, hører til blandt de mest almindeligt forekommende stavefejl. I forløbet Enkelt- eller dobbeltkonsonant? til 8. klasse møder eleverne varierende udfordringer, der fører dem frem mod opfyldelse af følgende læringsmål:

  • Eleven ved, hvornår der kan være dobbeltkonsonant i ord.
  • Eleven kender de ord, der især giver problemer med enkelt- og dobbeltkonsonant.
  • Eleven kan stave de fleste ord med dobbeltkonsonant korrekt.

Forløbet består af en Lær-del og en Træn-del.  I Lær lærer eleverne det faglige grundlag for emnet, arbejder med selvregulerende strategier, som de kan bruge i deres daglige skrivning, og de afprøver det indlærte i særlige opgaver. I Træn træner de videre i det omfang og på det niveau, som de har brug for det.