Fremmedord

iStavning tager hånd om de fejltyper, som eleverne i udskolingen ofte kæmper med. Det giver eleverne en forståelse for sproget og strategier, som de kan bruge i deres daglige skrivning.

Fremmedord har ofte bevaret deres oprindelige stavemåde, og det kan give problemer. Men mange fremmedord kan inddeles i grupper, der har fællestræk i staveformen. Ved at lære dem kan det blive lettere at stave ordene. I forløbet Fremmedord til 7. klasse møder eleverne varierende udfordringer, der fører dem frem mod opfyldelse af følgende læringsmål:

  • Eleven kan stave fremmedord med bogstavet c.
  • Eleven kan stave fremmedord, der ender på tion.
  • Eleven kan stave almindelige fremmedord, der ender på ment.

Forløbet består af en Lær-del og en Træn-del.  I Lær lærer eleverne det faglige grundlag for emnet, arbejder med selvregulerende strategier, som de kan bruge i deres daglige skrivning, og de afprøver det indlærte i særlige opgaver. I Træn træner de videre i det omfang og på det niveau, som de har brug for det.