Nutids-r

iStavning tager hånd om de fejltyper, som eleverne i udskolingen ofte kæmper med. Det giver eleverne en forståelse for sproget og strategier, som de kan bruge i deres daglige skrivning.

Ved nogle udsagnsord er der på dansk store problemer med at skrive nutidsformen korrekt, fordi man ikke kan høre, om endelsen er -e eller –er. Problemet omtales som regel under benævnelsen nutids-r, fordi det refererer til endelsen i nutid. Problemet findes ved de udsagnsord, der i navneform ender på trykløst re, fx køre-kører, dirigere-dirigerer, hvor det sidste r er stumt i nutidsform. I forløbet Nutids-r til 7. klasse møder eleverne varierende udfordringer, der fører dem frem mod opfyldelse af følgende læringsmål:

  • Eleven ved, hvilke endelser udsagnsord har i navneform og i nutid.
  • Eleven kan skelne mellem navneform og nutid og skrive navneform korrekt.
  • Eleven kan sætte de rigtige endelser på almindelige udsagnsord, hvor man ikke kan høre endelsen i nutid.

Forløbet består af en Lær-del og en Træn-del.  I Lær lærer eleverne det faglige grundlag for emnet, arbejder med selvregulerende strategier, som de kan bruge i deres daglige skrivning, og de afprøver det indlærte i særlige opgaver. I Træn træner de videre i det omfang og på det niveau, som de har brug for det.

Nutids-r

iStavning tager hånd om de fejltyper, som eleverne i udskolingen ofte kæmper med. Det giver eleverne en forståelse for sproget og strategier, som de kan bruge i deres daglige skrivning.

Ved nogle udsagnsord er der på dansk store problemer med at skrive nutidsformen korrekt, fordi man ikke kan høre, om endelsen er -e eller –er. Problemet omtales som regel under benævnelsen nutids-r, fordi det refererer til endelsen i nutid. Problemet findes ved de udsagnsord, der i navneform ender på trykløst re, fx køre-kører, dirigere-dirigerer, hvor det sidste r er stumt i nutidsform. I forløbet Nutids-r til 7. klasse møder eleverne varierende udfordringer, der fører dem frem mod opfyldelse af følgende læringsmål:

  • Eleven ved, hvilke endelser udsagnsord har i navneform og i nutid.
  • Eleven kan skelne mellem navneform og nutid og skrive navneform korrekt.
  • Eleven kan sætte de rigtige endelser på almindelige udsagnsord, hvor man ikke kan høre endelsen i nutid.

Forløbet består af en Lær-del og en Træn-del.  I Lær lærer eleverne det faglige grundlag for emnet, arbejder med selvregulerende strategier, som de kan bruge i deres daglige skrivning, og de afprøver det indlærte i særlige opgaver. I Træn træner de videre i det omfang og på det niveau, som de har brug for det.